Od 1 stycznia 2024 r. ze stacji zniknie “stara” benzyna Pb95. Tankowanie nowego paliwa E10 nie jest zalecane do starszych aut.
Co ważne, nowa benzyna silnikowa E10 zastąpi na stacjach paliw benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Dotychczasowa benzyna silnikowa 95 E5, która zostanie zastąpiona benzyną 95 E10, zawiera maksymalnie do 5% objętościowo biokomponentów (bioetanolu), podczas gdy benzyna E10 będzie zawierała maksymalnie do 10% objętościowo biokomponentów.
Dotychczasowe paliwo zniknie ze stacji, a nie wszystkie samochody będą mogły jeździć na nowy rodzaj paliwa.
Przystosowanie silnika do zasilania benzyną silnikową E10 można sprawdzić w instrukcji pojazdu, na klapie wlewu paliwa lub u sprzedawcy czy producenta pojazdu. Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 roku jest przystosowania do stosowania benzyn silnikowych E10.
Aby mieć pewność, czy możemy tankować nowe paliwo z 10% podatkiem biokomponentów skorzystać można e specjalnie przygotowanej wyszukiwarki na stronie www.e10.klimat.gov.pl
Polska będzie 18 krajem w UE, który wprowadzi paliwo E10. Paliwo to jest już dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech. Dodatkowo w Europie E10 jest dostępna także m.in. w Wielkiej Brytanii i Norwegii.
Benzyna 98-oktanowa nie ulegnie zmianie – dodatkowa ilość biokomponentów zostanie wprowadzony jedynie w benzynach 95, natomiast benzyny 98 będą sprzedawane w formacie E5, jak dotychczas z 5% zawartością biokomponentów.
źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska