Podczas tegorocznego Święta Gwary Góralskiej na scenie Gminnego Ośrodka Kultury w Łopusznej zaprezentowało się 49 uczestników (33 recytatorów oraz 16 gawędziarzy). Mocną reprezentację miały w konkursie Krempachy.
Gminny Przegląd Recytatorów i Gawędziarzy został przeprowadzony w 2 kategoriach wiekowych (kat. klas 0-IV, kat. klas V-VIII.). A młodych wykonawców przesłuchiwały 2 komisje oceniające. Pierwsza w składzie: Ewa Pietrzak – przewodnicząca, Wanda Szado–Kudasik i Maria Bednarczyk. I ta po przesłuchaniu 33 recytatorów postanowiła przyznać następujące miejsca i wyróżnienia:
Kategoria klas 0–IV– wiersze
I miejsce – Mikołaj Grabowski – SP Łopuszna, Natalia Długopolska – SP Krauszów, Antoni Pacyga – WDK Krempachy
II miejsce – Emilia Panek – SP Ludźmierz, Justyna Maciasz – SP Harklowa
III miejsce – Nikola Bednarczyk – SP Nowa Biała
Kategoria klas V–VIII – wiersze
I miejsce – Wiktoria Górz – SP Rogoźnik, Patrycja Morawa – SP Ludźmierz
II miejsce – Wiktoria Sobolak – SP Krempachy, Natalia Ciężobka – SP Nowa Biała
III miejsce – Agata Błoniarz – SP Obidowa
A Komisja w składzie: Krystyna Dziga – przewodnicząca, Anna Krzysztofek i Ewa Iwulska po przesłuchaniu 16 gawędziarzy postanowiła przyznać następujące miejsca i wyróżnienia:
Kategoria klas 0–IV– gawędy
I miejsce – nie przyznano
II miejsce – Patryk Moczarny – SP Ostrowsko
Kategoria klas V–VIII – wiersze
I miejsce – Emilia Brzyzek – SP Krempachy, Jan Watycha – SP Waksmund
II miejsce – Krystian Sobolak – SP Pyzówka, Agnieszka Truta – SP Morawczyna, Oliwia Łojas – SP Łopuszna
III miejsce – Bartosz Pacyga – WDK Krempachy, Maksymilian Twaróg – SP Ostrowsko, Fabian Długopolski – SP Krauszów
Wyróżnienie: Wojciech Walasik – SP Knurów, Karol Knurowski – SP Dursztyn, Karol Kwak – SP Rogoźnik, Julia Habas – SP Morawczyna
Komisja podkreśliła zadowalający poziom posługiwania się gwarą wśród dzieci i młodzieży biorącej udział w tegorocznym przeglądzie. Widać wzrost świadomości wśród rodziców i nauczycieli dotyczący podtrzymywania i kultywowania gwary podhalańskiej i spiskiej wśród dzieci oraz dbanie o zachowanie jej poprawnej formy. Komisja wyraziła również zadowolenie z faktu, że dobór repertuaru do wieku uczestników jest odpowiedni, zwróciła jednak uwagę na dobór testów pod względem objętościowym. – Ważne jest również rozumienie prezentowanego tekstu, ponieważ w przypadku pomyłki lub zapomnienia fragmentu stwarza to możliwość zastąpienia je własnymi słowami – argumentowała. Poprosiła również nauczycieli, rodziców oraz opiekunów przygotowujących dzieci do przeglądu aby popracowały z podopiecznymi nad dykcją, oddechem podczas recytacji, emisją głosu, nie „zjadaniu” końcówek oraz ograniczenie gestykulacji podczas recytowania tekstu. Uczuliła również uczestników i opiekunów na zachowanie autentycznego, pełnego ubioru regionalnego oraz tradycyjnego uczesania dziewcząt.
oprac. r/ źródło: GOK